Jumaat, 19 Mei 2017

Rambut dan Wanita

Teks : Atiqah Hamidi
Foto ; Google

Bila bercerita pasal rambut ramai pandang sebelah mata. Maklum lah rambut tersembunyi dibalik tudung. Orang tak nampak pun rambut kita. Kita rasa rambut ok, sebenarnya rambut dah bermasalah. Hinggalah bila rambut betul-betul dah merajuk baru kita kelam kabut.


Penjagaan rambut sama pentingnya dengan penjagaan muka. Muka perlu ada serum, pembersih, pelembap dan sebagainya. Mak rambut juga perlu serum, pembersih, penyegar dan sebagainya. Namun kadangkala kita tak kisah mengenai perawatan rambut kerana kita anggap bila shampoo rambut dah sihat dan okey.

Satu perkara basic yang kita semua kena ambil tahu adalah perihal Shampoo rambut. Shampoo rambut hanya membersihkan rambut seperti pemcuci muka membersihkan muka. Itu sahaja. Shampoo rambut akan membersihkan segala kotoran dan minyak yang ada pada rambut dan kulit kepala. Cara terbaik untuk shampoo rambut adalah bila shampoo urut sekali dengan kulit kepala. Ini untuk memastikan darah dapat mengalir dengan baik.

Seeloknya untuk wanita yang berambut panjang melepasi bahu, anda kena shampoo setiap hari. Manakala untuk wanita berambut pendek sekurang-kurangnya dua hari sekali.

Perlu diingat ya. Shampoo hanya membersihkan. Nak rambut cantik, kuat dan sihat perlu penjagaan tambahan. Sebaiknya kita sebagai wanita bertudung, pakai tudung selepas rambut kering. Boleh gunakan hair dryer jika tak sempat. Elakkan pakai tudung ketika rambut basah. Ini boleh menyebabkan kulit kepala berpeluh lalu terjadi rambut berbau kepam.

Sekian perkongsian mengenai rambut untuk kali ini.
Jumpa lagi di entry seterusnya.

Salam Sayang,
MummyTiqa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan